aftervacation_psychology

Επιστροφή από τις διακοπές: Πώς θα προσαρμοστούμε ψυχολογικά;

Μήπως είχαμε υπερεκτιμήσει τις διακοπές και περιμέναμε 11 μήνες αυτές τις 2-3 εβδομάδες, έχοντας επενδύσει πολλά πράγματα σε αυτές;

Σίγουρα οι διακοπές, όσο ολιγοήμερες και αν είναι, μας κάνουν καλό και σωματικά και ψυχολογικά, αλλά τελειώνουν γρήγορα. Επιστρέφουμε λοιπόν πίσω στη δουλειά, στις υποχρεώσεις, στο πρόγραμμα της οικογένειας, που άλλωστε διαρκεί και όλο το χρόνο.

Μήπως είχαμε υπερεκτιμήσει τις διακοπές και περιμέναμε 11 μήνες αυτές τις 2-3 εβδομάδες, έχοντας επενδύσει πολλά πράγματα σε αυτές; Η κλινική ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια Δρ. Ιλια Θεοτοκά από το Αιγινήτειο Νοσοκομείο, πρόεδρος της Δράσης για την Ψυχική Υγεία, μας δίνει χρήσιμες συμβουλές για να αντιμετωπίσουμε τη μελαγχολία που μας διακατέχει μετά την επιστροφή από τις καλοκαιρινές διακοπές: 

Πώς αναγνωρίζουμε τα συμπτώματα αυτής της κακής διάθεσης;
-Αίσθημα κόπωσης και δυσκολία συγκέντρωσης σ ´αυτά που έχουμε να κάνουμε
-Θλίψη, απάθεια, έντονο αίσθημα νοσταλγίας
-Δυσκολία να βάλουμε σε μια σειρά τις σκέψεις μας και τις δουλειές μας
-Κατάθλιψη
Όπως και να έχουν τα πράγματα, είμαστε πίσω στην καθημερινότητα και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε.

Πώς μπορούμε να κάνουμε τη μετάβαση από τις διακοπές στην καθημερινότητα;

-Μπείτε σιγά σιγά στο πρόγραμμά σας, μην τα ξεκινήσετε όλα μαζί, μην προσπαθήσετε να θέσετε πολλούς στόχους από την πρώτη εβδομάδα. Επιδιώξτε η πρώτη εβδομάδα να είναι πιο χαλαρή με λίγες υποχρεώσεις. Παράλληλα, κάντε μικρά διαλείμματα, όπως τα Σαββατοκύριακα και προσπαθείστε στο διάστημα αυτό να κοιμηθείτε  αρκετά, να φάτε σωστά και αν είναι δυνατόν να συνδυάσετε το φαγητό με μια κοινωνική συναστροφή,που να είναι πραγματικά επιθυμητή.

-Τις στιγμές με τους αγαπημένους σας που απαθανατίσατε με την φωτογραφική σας μηχανή, κρατείστε τις ζωντανά στο μυαλό σας και κανονίστε ένα απόγευμα να τις δείτε με την οικογένεια ή με φίλους. Μετά τις διακοπές, στην καθημερινότητά σας, θα ανακαλείτε αυτές τις στιγμές  και θα ανακουφίζεστε ή θα αυξάνεται η ανοχή σας στις δυσκολίες.

-Βάλτε λίγη φυσική δραστηριότητα τις ημέρες μετά τις διακοπές (πχ. κολύμπι, περπάτημα, κάποιο σπορ). Θα σας θυμίζει τις ημέρες των διακοπών και θα σας φτιάξει τη διάθεση.

-Αν οι διακοπές βοήθησαν στο να τρώτε καλύτερα ,ας προσπαθήσετε να τηρήσετε αυτό το υγιεινό πρόγραμμα διατροφής. Αν γυρνώντας από τις διακοπές πήραμε βάρος επειδή τρώγαμε σε εστιατόρια και μας έχει λείψει το μαγειρεμένο φαγητό, ίσως είναι ευκαιρία να βάλουμε τότε αυτό το υγιεινό πρόγραμμα διατροφής. Ακόμα και αν δεν πήραμε βάρος, η ρουτίνα της διατροφής στο σπίτι είναι πάντα πιο βοηθητική για να υιοθετούμε σωστές συνήθειες..Δείτε λοιπόν την επιστροφή από τις διακοπές σαν μία ευκαιρία να θέσετε κάποιους νέους στόχους.

– Σκεφτείτε ότι οι διακοπές μπορεί να μην τελειώνουν εδώ, σχεδιάστε το επόμενο ταξίδι σας ή αρχίστε να αποταμιεύετε για αυτό, βάζοντας στην άκρη κάποια χρήματα κάθε εβδομάδα.

– Κρατηθείτε λίγο μακριά από το ίντερνετ, την τηλεόραση, το κινητό σας. Αν το διάστημα των διακοπών είχατε απομακρυνθεί κάποιες ώρες από αυτά, θα διαπιστώσατε ότι δεν ήταν τόσο απαραίτητα και τελικά σας έκανε καλό που είχατε αποστασιοποιηθεί.  Συνεχίστε να το κάνετε και στην καθημερινότητά σας. πχ. Δείτε τηλεόραση, γιατί θέλετε να δείτε κάτι συγκεκριμένο, όχι για να καλύψετε τον κενό χρόνο.

-Βγείτε έξω από το σπίτι, συναντηθείτε με ανθρώπους, μιλήστε με φίλους, γνωρίστε καινούργιους ανθρώπους, κάντε καινούργιους φίλους από τη δουλειά, το γυμναστήριο, απ’ όπου τυχαίνει να βρίσκεστε.

– Φροντίστε τον εαυτό σας, υιοθετήστε καλές συνήθειες για σας και επενδύστε στην καθημερινότητά σας, που διαρκεί τουλάχιστον 11 μήνες το χρόνο και είναι πολύτιμοι για σας!

Αν η κακή διάθεση συνεχίζεται για δύο εβδομάδες ή πιο πολύ, μιλήστε σ ´ένα ψυχολόγο για να σας βοηθήσει ή να δείτε μαζί τους πιθανές άλλες αιτίες της πεσμένης σας διάθεσης.

Πηγή: www.protothema.gr